Ehemalige Pfarrkirche | Nekdanja farna cerkev
St. Egyden – ehemalige Pfarrkirche | Št. Ilj – nekdanja farna cerkev
Die ehemalige, dem hl. Ägydius geweihte Pfarrkirche wurde im Jahr 1318 erstmals urkundlich erwähnt. 1784 wurde sie durch die josefinische Reform selbständig. Vorher wurde sie von einem Priester aus Keutschach mitbetreut. Seit der Einweihung der neuen Kirche im Jahre 1973/74 dient sie als Aufbahrungshalle. Wie bei vielen alten Kirchen befanden sich die Gräber des Friedhofes um die Kirche, deswegen wurde sie auch von einer Mauer umgeben.
Der Kirchenbau weist romanische Elemente auf und hat einen gotischen Chor. Der ebenfalls gotische, zweigeschossige Westturm ist mit einem Spitzgiebel und dem Pyramidenhelm versehen. Die Kirche wurde im Jahr 1987 außen und im Jahr 1995 innen restauriert und der Turm im Jahr 2016 neu eingedeckt und mit einem neuen Strahlenkranz versehen.
An der südlichen Außenwand sind Fragmente von Wandgemälden gut sichtbar. Auch den Innenraum der Kirche zieren Freskenfragmente, die 1976 freigelegt und 1995 renoviert wurden wie z. B. die die Legende des hl. Egydius, Szenen aus der Leidensgeschichte Jesu und eine Verkündigungsszene aus der zweiten Hälfte des 15. Jh. darstellen.
Das Langhaus ist mit einem gratigen Kreuzgewölbe über Pfeilern, welches sich im Chor zu einem Kreuzrippengewölbe formiert, ausgestattet.
Der bemerkenswerte, barocke Hochaltar nimmt die Höhe und Breite des Chores ein. Dieser ist mit Säulen, dem Baldachin und den Opfergangsportalen geschmückt. Ihn hat Matthias Pauer im Jahr 1757 signiert. Unter dem Baldachin steht die Figur des hl. Egydius, flankiert von den heiligen Simon, Florian, Donatus und Mathias. Im Aufsatz befindet sich die noch original bemalte Statue der Himmelskönigin. Auf der linken Seite steht ein einfacher barocker Altar vom dritten Viertel des 18. Jahrhunderts. Im Altarblatt finden wir den hl. Johann Nepomuk mit den Figuren der heiligen Blasius und Antonius Eremita. Das spätgotische Vesperbildwerk (Pieta) im Aufsatz stammt aus dem zweiten Viertel des 16. Jahrhunderts.
Außerdem ziert diese Kirche ein Empire-Luster. Die Glocke wurde von Mathias Zechenter im Jahr 1722 gezeichnet.
Nekdanja, sv. Egidiju (Ilju posvečena) farna cerkev, je bila z listinami prvič izpričana v letu 1318, od leta 1784 dalje pa je samostojna fara. Po tem, ko je bila v letih 1973/74 dograjena nova farna cerkev, služi namenu mrliške vežice. Obkrožena je z zidom, znotraj katerega je staro pokopališče.
Masivna zgradba ima romansko osnovo in gotski prezbiterij. Močnejši dvonadstropni gotski zvonik na zahodni strani ima koničasto čelo in piramidno streho. Cerkev je bila leta 1987 prenovljena od zunaj, notranjost pa je dobila novo obleko leta 1995. Zvonik je bil v letu 2017 prekrit z novo streho, ki ima na vrhu nov vrtljiv svetlobni venec.
Na južni zunanji steni so dobro vidni fragmenti stenskih slikarij. Tudi notranjost cerkve krasijo v letu 1976 odkrite freske, ki prikazujejo npr. legendo svetega Egidija (Ilja), prizore o Kristusovem trpljenju ter prizor Marijinega oznanjenja iz druge polovice 15. stoletja. Freske so bile restavrirane leta 1995.
Od preddverja, nad katerim je zvonik, pelje ravna linija h kasneje zgrajeni enoinpoltravejni vzdolžni ladji. Ta ima polkrožno oblikovan slavolok. Prezbiterij z eno travejo ima 5/8 zaključek.
Vzdolžna ladja ima na slemenu križni obok, v prezbiteriju pa je križni rebrasti obok. Na zahodni strani je kor s prostorom za orgle nad katerim se pne obok. Južno od prezbiterija je baročna kapela z visokim oratorijem.
V cerkvi se nahaja pozornosti vreden baročni glavni oltar, ki zavzema celotno zadnjo steno prezbiterija. Ima stebre, baldahin ter vhodni in izhodni portal za darovanje (»ofer«) pri maši. Podpisal in označil ga je Matthias Pauer leta 1757. Pod baldahinim je kip sv. Egidija (Tilna), ob strani pa so sv. Florijan, sv. Simon, sv. Matija in sv. Donat. Nad njimi je še vedno izvorno poslikan kip Kraljice nebes. Levo stoji preprost baročni oltar, ki izvira iz tretje četrtine 18. st. Na oltarni sliki je podoba sv. Janeza Nepomuka, zraven pa stojijo kipi sv. Blaža in sv. Antona Puščavnika. Nad njimi je omembe vreden poznogotski kip večernic, ki izhaja iz druge četrtine 16. st. – 1996 je bilo opravljeno popravilo lestenca narejenega v empirskem obdobju. – Zvon je z letnico 1722 označil Mathias Zechenter.
Quellen | viri :
Dehio, S. 721 | str. 721.
Singer: Kultur- und Kirchengeschichte des oberen Rosentales (1935)